Blue Ocean Oy - Erään veneen tarina: Norlin 45

ERÄÄN VENEEN TARINA

Norlin 45

31.01.2018 Seppo Sutela

Kuuluisa ruotsalainen venesuunnittelija Peter Norlin (1941-2012) sai helsinkiläiseltä liikemieheltä toimeksiannon piirtää puinen purjevene, joka tultaisiin rakentamaan parhaista mahdollisista raaka-aineista.
Peter Norlin omin sanoin:
"Det skulle bli en cruiser litet i Hallberg Rassy stil med en liknande typ av framflyttad , upphöjd, sittbrunn.""

img

Tämän kertainen tarina on poikkeuksellisesti kirjoitettu osittain ruotsiksi ja osittain suomeksi. Syynä se, että en lähtenyt kääntämään Peter Norlinin itse kirjoittamaa tekstiä, koska se on niin kuvailevaa ja kaunista kielenkäyttöä, että se ei olisi ollut enää sama suomeksi. Nauttikaa tarinasta.

S/Y Barcarole (veneen nimi) oli aivan uusi kokemus Peterille.

"Barcarole har ingenting av linjerna från någon av mina kappseglingsbåtar. Inga mätkrusiduller med störda linjer p.g.a mätstationer, bara en juste linjeritning. Hon skulle bli en harmonisk båt. Trenderna på racingfronten saknade den här gången all betydelse."

"Det enda jag behövde tänka på var att hon bar den volym hon skulle ta. Deplacementet måste passa för den byggmetod man har och allt det man skall stoppa in i den utan att den sjunker. Den måste fortfarande se gracil ut på vattnet."

"Jag fick göra fler ritningar än arvodet egentligen motsvarade, men det tog jag med jämnmod. Det var ju så roilgt! Hon var gjord i finaste mahogny på ekspant och blev den finaste träbåt jag ritat."

"Båten byggdes hos en bonde ytterom Helsingfors. Han höll till i en lada där han ägnade vintern till att bygga träbåta" sade Peter.

Puuvenemestari Harry Orrman

”Bonden” (talonpoika) oli puuvenemestari Harry Orrman, joka käytti useita vuosia veneen valmistamiseen. S/Y Barcarole laskettiin veteen 1993.
Barcaloresta tuli omistajansa unelmien täyttymys ja yksi Peter Norlinin kauneimmista luomuksista. Omistaja purjehti veneellä muutaman vuoden, mutta joutui terveyssyistä luopumaan siitä.

Vene muutettiin ketsiksi

Jo vuonna 1995 vene vaihtoi omistajaa. Uusi omistaja (Cyril von Rettig) muutatti veneen ketsiksi vuosien 2004-2006 aikana Peter Norlinin ohjeiden mukaan. Perusteellisen muutostyön sai tehtäväksi Yxpila Boatyard Kokkolassa. Veneeseen valittiin Reckmannin laadukas hydraulinen keulapurjeen rullauslaite ja näppärä rullapuomi reivausta ja purjeen säilytystä varten.

S/y ”Blowin in the Wind” palveli yli 20 vuotta Cyril von Rettigiä. D-marine Taalintehtaalta on huolehtinut ammattitaidolla veneestä kaikki talvet puuveneille suunnitellussa hallissa.

Uusi omistaja, Styyra Oy

Vene on edelleen uuden veroinen. Nyt vene on vaihtanut omistajaa ja uusi omistaja, Styyra Oy, tulee käyttämään venettä myös charter-käytössä. Nyt siis aikaisempaa suurempi osa puuveneiden ystävistä pääsee tutustumaan todelliseen suomalaiseen puiseen Klassikkoon.

Viimeisen kaupan välittäjänä toimi Blue Ocean Oy.